
HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

PADDINGTON GARWE 

versus                                                                                                        

ZIMIND PUBLISHERS (PRIVATE) LIMITED 

and  

VINCENT KAHIYA 

and  

AUGUSTINE MUKARO 

 

 

HIGH COURT OF ZIMBABWE 

GWAUNZA JA 

HARARE, 31 July, 2 August 2006 and 10 October 2007 

 

 

Mr S Chihambakwe, for plaintiff 

Adv S F Joubert and Adv E Morris, for the defendant 

 

  

 GWAUNZA JA: I was assigned from the Supreme Court to the 

High Court specifically to hear this matter.   

The trial was conducted over a period of two days, at 

the end of which it was agreed between the parties that the 

parties would prepare their written submissions and submit 

them by certain specified dates.  The deadlines were not all 

met, a circumstance that contributed to the delay in the 

preparation and handing down of this judgment.  

At the time the cause of action in casu arose, the 

Plaintiff was the Judge President of the High Court of 

Zimbabwe. He was elevated to the Supreme Court Bench a year 

or so after the publication of the article in question. The 

first, second and third defendants are, respectively, the 

publishers, editor and correspondent of a weekly news 

publication titled “The Zimbabwe Independent”, hereinafter 

referred to as ‘the Independent.’ 

The essential facts of the matter are not in dispute and 

are as follows: 

On the 26th of February, 2004 a criminal trial presided 

over by the Plaintiff, sitting with two assessors, came to an 

end. The trial had lasted some eighteen weeks and attracted 

considerable interest nationally and internationally. On 

trial, for high treason, was Morgan Tsvangirai, the President 



2 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

 

 

 

of an opposition political party called the Movement for 

Democratic Change (the “MDC”). At the end of that trial the 

plaintiff, as the presiding judge, had indicated that he 

expected judgment in the matter to be handed down on 29 July, 

2004. When this date came, he was, however, for reasons that 

are now in dispute, not able to hand down the judgment and 

postponed the event to a future date. Because of the interest 

the trial had generated, the postponement of the judgment 

gave rise to a lot of speculation, particularly concerning 

the possible reasons behind it.   

Reporting on the postponement, the Independent of  

30 July 2004, carried an article containing the following  

passage, 

 

 
 “TSVANGIRAI TREASON JUDGMENT BLOCKED: 
 

Assessors in the Movement for Democratic Change leader Morgan 

Tsvangirai’s treason case have blocked Judge President Paddington 

Garwe from passing his judgment before they could review transcripts 

of the trial, the Zimbabwe Independent has gathered” 

 

The Plaintiff regarded these words as being both 

misleading and highly defamatory of him, and took two courses 

of action. Firstly and on the same date the article appeared 

in the Independent, he asked the Registrar of the High Court 

to prepare and transmit to the second respondent, a detailed 

response explaining the procedures followed in criminal 

trials in the High Court, including the role of assessors. 

The Registrar in his response took issue with, among other 

concerns, the suggestion in the article complained of, that 

the Plaintiff had already prepared a judgment in the 

Tsvangirai trial. He referred to the article in question as 

‘misleading and mischievous’. Secondly and on the 3rd of 

August 2004, the Plaintiff wrote a letter of protest to the 

defendants and asked for a retraction of the statement in 

question. In their response dated 5 August 2004, the 

defendants disputed the Plaintiff’s claim that the words were 

defamatory, and indicated that no retraction would be 



3 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

  

forthcoming. The second defendant, however, caused the 

Registrar’s letter to be published in the Independent’s 

edition of the following week, on the same page as the column 

headed “Editor’s Memo”. At the end of the editor’s memo of 

that day, titled “Windshield Smash” the second respondent 

appended two paragraphs in which he “placed on record” that, 

contrary to the Registrar’s contention, the defendants had 

not suggested in their article that the plaintiff had already 

prepared a judgment. Nor, the second respondent added, was it 

their intention to do so.   

The plaintiff subsequently issued summons against the 

three defendants, jointly and severally, the one paying the 

other to be absolved, for damages for defamation arising out 

of the article in question. He initially claimed $250 000-00 

(old currency) as damages but revised this amount upwards, 

firstly to $1 00 000 000 (old currency) and on the day the 

trial commenced, to $75 000 000 000 (old currency). 

 The reason for these revisions in the quantum of damages 

claimed, was given in the main as the then prevailing high 

rate of inflation. While submitting that to his knowledge 

there was no law that recognised inflation as a ground for 

raising a monetary claim upwards, defendants’ counsel, 

Advocate Joubert, said the defendants would however not 

object to the amendment, although they would make submissions 

on this issue later.  

The plaintiff claims that the words complained of were 

false, malicious and defamatory of him.  Further, it is 

claimed by the plaintiff that such words meant, and were 

understood by the general readership locally and 

internationally, to mean that;   

 

(a) he had reached a verdict in the Tsvangirai 

trial/case without discussing the evidence with 

the assessors; 



4 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

 

 

 

(b) had the assessors not stopped him, he would have 

delivered a single man’s judgment thereby acting 

wrongfully, unlawfully and illegal and 

(c) that he was thus a corrupt and unjust  person. 

 

The plaintiff goes on to say that as a result of the 

aforesaid defamatory words, he had suffered damages in his 

good name, fame and reputation and had sustained damages in 

the amounts indicated.  In this connection, I will take 

judicial notice of the fact that in August 2006, the 

Government of Zimbabwe effected changes to its currency by 

removing three zeros therefrom, but without reducing the 

value of such currency in any way.  As a result of this 

currency change, the plaintiff’s initial claim of $250 000 

000 would currently translate to $250 000, while the second 

and third amendments to his claim would, in today’s terms, 

translate to $1 000 000 and $75 000 000 respectively. I 

shall, for obvious reasons determine the matter of the 

damages claimed, on the basis of the new currency. 

 

1. EVIDENCE 

 

The plaintiff gave evidence on his own behalf and called 

two witnesses, Mr Muguyo (“Muguyo”) who at the relevant time 

was a Judge’s clerk attached to the plaintiff, and Mr 

Dangarembizi (“Dangarembizi”) who sat as an assessor with the 

plaintiff during the trial referred to in the article.  The 

defendants’ instructing legal practitioner, Mr Chagonda 

(“Chagonda”) gave evidence for the first defendant.  The 

second defendant gave evidence on his own behalf and that of 

the first defendant, while the third defendant gave evidence 

on his behalf. 

In his evidence, the plaintiff chronicled his 

professional advancement within the magistracy (where he was 

once Chief Magistrate) and judiciary, among other legal 

spheres. He was also the chairman of the National Council of 

Community Service, and had been involved in criminal 



5 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

  

jurisprudence as a Board member of Penal Reform International 

since 1999.  He was also a founder member of the 

International Correctional Services and a Board member of 

several international Judicial Bodies. 

 The plaintiff then explained the process that ensues 

after the end of a criminal trial in the High Court. He said 

that it was normal, after closing submissions by the parties’ 

legal counsel, for a Judge to reserve his/her judgment 

indefinitely or indicate when judgment might be handed down.  

He explained that the Judge would normally meet with the two 

assessors who sat with him and discuss mostly the evidence 

relating to factual matters, while leaving issues of law to 

be determined by the judge.  After this the judge would 

prepare a judgment and indicate when it would be handed down. 

Before this date, however, something might happen to cause 

the judge to postpone the handing down of the judgment.  

During the trial, both the judge and the assessors record the 

evidence in longhand even though transcription of the record 

of proceedings normally took place after close of argument, 

if one of the litigants wished to appeal. In the case at 

hand, the trial had been a long one. At its end he had about 

twenty three note books containing handwritten notes. 

Judgment was reserved and everybody involved in the trial was 

exhausted.  He had not looked at the matter – that is, 

considered his notes and the record – until after the second 

term of the High Court started on 2 May 2004. 

He said he must have met with the assessors then, and 

suggested they all went back to their notes to refresh their 

memories.  Hoping that by the end of that term, they would be 

ready with the judgment, he had given a provisional date of 

July 29 2004, for the handing down of the judgment.  

The Plaintiff explained that at the request of counsel 

from both sides, special arrangements had been made by the 

Registrar for the transcription of the record to be done 



6 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

 

 

 

simultaneously with the trial.  Around June 2004, the 

assessors were still studying their notes and he was able to 

meet with them several times around mid July, to discuss the 

evidence.  After a while, there was some confusion as to what 

had happened at the various meetings held with the assessors, 

so the plaintiff suggested that the assessors too, be given 

transcripts of the proceedings.  Since only three copies had 

by that time been made - one each for the prosecutor, defence 

counsel and the plaintiff – there was need to postpone 

handing down of the judgment to give time to the assessors to 

review the transcripts. The judgment had, in fact, not yet 

been prepared, such process having only started from the end 

of August to September 2004.   

The plaintiff submitted that the issue of availing the 

transcripts to the assessors was his own initiative, and that 

the transcripts were bulky and lengthy.  He emphatically 

denied that the assessors had “blocked” him from passing 

judgment in the matter saying such an assertion was blatantly 

untrue.  He denied, too, that the assessors had at any time 

demanded the transcripts or forced him to postpone handing 

down of the judgment saying the judgment had at that time not 

even been prepared. He challenged the defence put up by the 

defendants that the words complained of were fair comment, 

saying they had no factual basis and were false.  The 

plaintiff said he was hurt after seeing the article in 

question, and added that the decision to institute these 

proceedings had not been easy. He had, despite making the 

request, received no apology from the defendants, who had 

also refused to withdraw the statement. 

  Asked by his legal counsel, Mr Chihambakwe, to justify 

the $75 000 000 000 (old currency) that he was claiming as 

damages, the plaintiff noted that he was not “a small man” in 

legal circles, and was well known internationally, and in 

particular by Governments in Malawi, Kenya and other African 



7 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

  

jurisdictions through his involvement in the community 

service programme.  He added that his position on the boards 

of various international institutions had necessitated 

extensive travel around the world, and his work was well 

known and commended.  He had also been a judicial officer for 

many years, and currently occupied a very senior position in 

the judiciary.  Against this background, it was his view that 

for anybody to suggest he had acted in the manner alleged in 

the article, was highly defamatory of him.  The newspaper in 

question had a wide circulation within and without Zimbabwe, 

and he knew that the article had been read far and wide, to 

the detriment of his reputation. 

The plaintiff was subjected to a lengthy cross 

examination.  He conceded that many things had been said and 

written about him, some of them unkind and untrue.  When his 

attention was drawn to what defence counsel, Advocate 

Joubert, referred to as a “highly defamatory” article about 

him, that is, the plaintiff, published in the United 

Kingdom’s Daily Telegraph newspaper, the plaintiff responded 

that he was not aware of this article, nor could he have 

accessed it on the internet, since he had no access to such 

facility.  He was also not aware of the other articles 

appearing in international newspapers, that defence counsel 

referred to as having said things about the plaintiff that 

were “much worse” than the statement complained of.  The 

plaintiff conceded that the Daily Telegraph had a more 

extensive circulation than the Zimbabwe Independent since the 

United Kingdom had wider readership than Zimbabwe. He 

admitted that the Tsvangirai case had attracted a lot of 

interest and speculation especially after rumours had started 

circulating in Harare about the possible verdict of the court 

in the case.  He said that both legal counsel had received 

adequate notice of the postponement of the handing down of 

judgment.  He conceded that he had consulted with the 



8 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

 

 

 

Registrar of the High Court over the response to the article 

in question, that the latter submitted to the media, although 

he could not remember whether he had actually examined the 

draft before it was submitted for publication. 

 The plaintiff denied knowledge of the unsuccessful 

attempt that the second respondent was said to have made, to 

contact him over and before publication of the article in 

question.  He conceded that everybody might not have been 

aware that the judgment date of 29 January 2004 was 

provisional, and also that journalists, in trying to find out 

why, might have been told that judgment had been postponed to 

allow time for the assessors to study the transcript.  

However, he questioned where, if that was the case, the issue 

of “blocking” the judgment had come from, even assuming that 

journalists may have wanted to capture readers’ interest in 

the judgment through exaggeration. The plaintiff submitted 

that while he had initially not been aware of the rumour 

doing the rounds, to the effect that he was ready with a 

judgment to convict Tsvangirai before the publication of the 

article in question, he had become aware of it later.   

 It was also put to the plaintiff that his impression was 

wrong, that other newspapers within and without Zimbabwe had 

drawn from the Zimbabwe Independent article and subsequently 

printed other articles on the same subject matter.  His 

attention was drawn to exhibit 4 which was an excerpt from an 

article in a South African newspaper, the Cape Town Argus. It 

was published on 28 July 2006, a day before the Zimbabwe 

Independent article. The plaintiff asserted he was not aware 

of that article or its contents. He dismissed as untrue the 

statement in that article, that judgment in the case had been 

“postponed indefinitely this week because the presiding Judge 

had reached a verdict without consulting his two assessors.”  

It also said that the reporter had been “authoritatively” 

told that the plaintiff had “convicted Tsvangirai over the 



9 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

  

alleged plot to kill Mugabe but that the assessors refused to 

rubber stamp this decision”. 

   

As to whether or not the article complained of had 

alleged that he had not consulted the assessors, the 

plaintiff said it was implied in the article, if one read all 

of it.  He denied that the word “blocked”, which he himself 

understood to mean “stopped” could be read or interpreted to 

mean “delayed”, since it was followed by the word “before” 

and not “because”. In response to the question whether he had 

seen the ‘retraction’ published by the defendant in their 

next edition of the Zimbabwe Independent, the plaintiff said 

he had not seen it, since, as it later emerged, the 

‘retraction’ had been “hidden away” at the bottom of another 

article dealing with matters unrelated to the trial of 

Tsvangirai.  The plaintiff was asked why he had not looked 

for a copy of the Daily Telegraph newspaper, which the 

defendants’ legal practitioners referred to in their letter 

to his (plaintiff’s) legal practitioner dated 5 August 2004 

(exh 7). It was stated in that letter that the Daily 

Telegraph article had actually alleged that the plaintiff had 

reached a verdict, which he wished to deliver without 

consulting the assessors. The plaintiff responded that he had 

not looked for the article because he had no access to the 

internet.  He added that while he was aware of other articles 

highly defamatory of him, he had not gone out of his way to 

look for them either.   Asked why he did not sue all those 

other publication as well, the plaintiff responded that he 

would not have afforded the foreign currency to sue those 

international publications.  He had not thought of asking the 

Registrar to write to the publications, as he had done with 

the Zimbabwe Independent, even though he doubted that the 

letter would have elicited any response. 

 The plaintiff was asked to comment on a variety of other 

articles appearing in some international publications, which 



10 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

 

 

 

made allegations against him that the defendants said were 

far much worse in their defamatory content, than the 

statement complained of (exh 8,9,14).  While he may have 

heard about those articles, the Plaintiff maintained that the 

current case was the worst since it suggested that he had 

abdicated his responsibilities as a judge and corruptly 

sought to hand down a judgment without the knowledge of the 

assessors. 

 In re-examination, the plaintiff said apart from the 

article in the Daily Telegraph, he had, until the previous 

day, not been aware of the other international articles that 

were highly defamatory of him. He denied causing the arrest 

of the Zimbabwe Independent journalists following publication 

of the article, even though he was the complainant.   

Generally, the plaintiff gave his evidence well and with 

confidence, although he hesitated and was somewhat evasive 

over the question relating to the arrest of the second and 

third respondents after publication of the article complained 

of. 

 The plaintiff called his then clerk, Mr Muguyo, as his 

first witness.   The latter confirmed that he had, at the 

instruction of the plaintiff, contacted both the state and 

defence counsel and asked them for their copies of the 

transcript so they could be availed to the assessors. 

Although he could not remember the exact number of times he 

had communicated with the defendants’ legal practitioner, Mr 

Chagonda, he was certain he must have conveyed to him news of 

the postponement of the judgment several weeks before hand. 

Under cross examination he denied ever receiving any 

telephone calls from the second defendant, even though he 

knew him by sight.  He said he could not recall whether he 

was on duty on the 28 and 29 July 2004.   



11 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

  

 Although he exhibited some confusion over the dates on 

which certain actions were taken by him, no negative comment 

can be made about Muguyo’s credibility as a witness.  

  

The plaintiff’s next witness was Mr Joseph Dangarembizi, 

one of the assessors who had sat with the plaintiff during 

the Tsvangirai trial.  It should be noted that Mr 

Dangarembizi was said by the defendants’ counsel, to have 

initially agreed to be the defendants’ witness but had, 

apparently, decided to switch over to the Plaintiff’s side. 

Be that as it may, Dangarembizi explained in his evidence in 

chief that he had been an assessor since 1994. After the 

Tsvangirai trial he, the other assessor and the plaintiff had 

gone into the latter’s chambers to discuss the matter and had 

been told they would be given transcripts. He added that the 

Judge had not yet made a decision on the matter, which 

decision was made long after the assessors had received the 

transcripts. He added that after he heard about the 

publication of the article in question, he had looked for the 

newspaper and read it for himself. Dangarembizi denied that 

he and the other assessor had blocked the judgment, nor 

demanded to see the transcripts. 

 Under cross examination Dangarembizi said he and the 

other assessor had met with the plaintiff to discuss the 

case, the very next day after the conclusion of the trial. He 

however, could not remember when the trial ended, whether or 

not both counsel filed heads of argument at the end of the 

trial, or whether the plaintiff had mentioned the need to 

wait for the transcripts of the record.  He said he did not 

know that transcripts were being prepared as the trial 

proceeded.  He admitted knowing the third defendant, as a 

reporter, but did not recall him phoning or visiting him at 

his house to discuss the case.  He did not recall being 

informed that 29 July 2004 was the date on which judgment was 

to be passed. He had sought this information from the 



12 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

 

 

 

registrar and had then confirmed it with the judge’s clerk. 

As for the postponement of the handing down of the judgment, 

it was the witness’ evidence that he had been informed of 

this fact by the plaintiff’s clerk. He denied that he had 

told the third defendant that he and the other assessor were 

waiting for the transcripts, and emphasised that the 

postponement of the judgment had nothing to do with the 

transcripts.   

Mr Dangarembizi’s demeanour as a witness was not 

impressive. He gave the impression of tailoring his evidence 

in order to distance himself from the article that attributed 

to him a role in holding up the passing of the judgment.  His 

evidence on the issue of the transcripts was inconsistent 

with the weight of other evidence on the matter. His memory 

of events was also selective as he resorted to memory loss on 

questions that he did not wish to answer.  Finally, 

Dangarembizi’s denial of having had any visit from, or 

communication with, the third respondent over the delayed 

judgment, lacked credence.  His evidence, in my view must be 

treated with caution.  

Dangarembizi’s evidence marked the end of the 

plaintiff’s case.  

 The defence case started with evidence from Mr Chagonda 

(Chagonda) who was Tsvangirai’s legal practitioner in the 

main trial.  He confirmed that transcripts of the record were 

being prepared as the trial progressed.  While the transcript 

came in batches, it was possible at the end, after receiving 

the full record, to make several copies for the advocates, 

the accused and himself, as well as a spare copy. He had 

received a call from the plaintiff’s clerk, around 4 July 

2004, to the effect that judgment would be delivered on 29 

July 2004.  He immediately shared the information with the 

local and foreign counsel who had represented Tsvangirai in 

the trial. The latter started making arrangements to travel 



13 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

  

to Zimbabwe and avail himself on the date indicated.  Around 

20 July 2004, he received another call from the plaintiff’s 

clerk, informing him that judgment had been postponed because 

the assessors had requested copies of the transcript.  He 

then offered to assist by giving the assessors a copy of the 

transcript.  The second defendant telephoned him a few days 

later seeking confirmation of the postponement of the 

judgment, as well as the reasons for such postponement.  He 

gave the second defendant the reasons as given to him by the 

clerk.  

Under cross examination, the witness said he himself had 

used the words postponed sine die, not block, because he had 

not understood the plaintiff’s clerk to say the assessors had 

blocked the judgment.  While he knew the second defendant, 

the witness said he did not know the third defendant.  

Chagonda gave his evidence confidently and was not 

shaken under cross-examination.  

The third defendant, Augustine Mukaro, was the second 

witness for the defence.  He was a reporter for the 

Independent and was responsible for writing the article in 

question.  He prefaced his evidence with the statement that 

the postponement of the judgment was high profile news and 

that it was, at that time, attracting a lot of interest, 

excitement and speculation. Many articles had also been 

written on the subject in the international press, and 

transmitted through the electronic media. The issue was 

discussed at a diary meeting at the Independent’s offices and 

it emerged that despite speculation and numerous rumours 

doing the rounds nationally and internationally, no concrete 

reason had emerged as to why the judgment had been postponed.  

As the Independent treated all the rumours as speculation, he 

was given the mandate to investigate the matter.  Having 

decided to talk to various people, he on 27 July 2004, 

telephoned one of the two assessors who had sat with the 



14 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

 

 

 

plaintiff in the Tsvangirai trial, Mr Dangarembizi, because 

he had known him for a long time.  By agreement, the two then 

met at Mr Dangarembizi’s home in Mandara, which address he 

had visited before. Mr Dangarembizi told him that the 

assessors had requested from the plaintiff copies of the 

transcript because their notes were not clear.  Mr 

Dangarembizi had also, in answer to the question whether 

there was a judgment ready, informed him that there was no 

judgment as yet, since the Judge would not hand it down 

without consulting with the assessors.  After this interview, 

Mukaro had proceeded to interview other people in the legal 

profession, who included Lovemore Madhuku, a law lecturer who 

is also the chairman of the National Constitutional Assembly, 

an NGO whose main mandate is to advocate for a new 

Constitution for Zimbabwe. Madhuku explained to him the role 

of assessors in a trial.  Mutero also contacted someone from 

the Lawyers for Human Rights Organisation, the defence 

lawyer, Chagonda, and a retired judge.  He had then written 

the article on 29 July 2004 and discussed it with the editor 

several times.  He had also “cross checked” the information 

he had gathered because he was concerned about writing the 

truth.  Mukaro admitted using the word “block” which had 

given rise to this dispute, and submitted he had actually 

intended to say the judgment had been delayed or deferred.  

He added that it was not his intention to infer that the 

judgment had been written. 

 Under cross examination, Mukaro said he took care to use 

words carefully in his articles, and that he had never 

received any criticism over the way he wrote his articles.  

He said his superiors had not effected much change to the 

article although the heading had been put in by the sub 

editors who had however showed it to him first.   Asked 

whether he agreed with the use of the word “blocked”, Mukaro 

hesitated somewhat before answering in the affirmative.  He 



15 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

  

was also asked what he had meant by the words “passing his 

judgment”.  His response was that the words must be read in 

context, but he did not mean to say the plaintiff had a 

written judgment that he was ready to pass.  He went on to 

say that the word “blocked” was one of the alternative 

meanings attributed to words like “delay”, “impede” and so on 

in the Thesaurus Dictionary.   

Mukaro gave his evidence clearly, although, as 

indicated, he was somewhat shaken during cross examination 

over the use of the word “blocked”, and its meaning, given 

the information he said he had gathered concerning the 

judgment in question.     

The next witness for the defence was Vincent T Kahiya 

(“Kahiya”), who gave a run down of his educational, 

journalistic and public relations qualifications and 

explained that he was the custodian of editorial policy at 

the Independent.  His job included ensuring that articles 

published in the newspaper conformed to both policy and laws 

governing their operations.  He also wrote commentary and 

other articles for the newspaper and represented it in any 

litigation by or against the newspaper.  Prior to 

publication, it was also his job to read the newspaper back 

to front. This was because the media environment was a 

“minefield” and the need to check and cross check articles 

was paramount, in order to check for accuracy and prevent 

litigation against the paper for defamation.  He also ensured 

that anyone mentioned in the newspaper was given a chance to 

respond.  

Kahiya confirmed that the Tsvangirayi trial had 

generated a lot of interest nationally and internationally, 

and added that close to the given date of judgement a number 

of meetings were held within civil society circles in order 

to speculate on the possible outcome of the trial and its 

impact on opposition politics. While this had “spawned” many 



16 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

 

 

 

rumours, even more had been generated by news of the 

postponement of the judgment.  He repeated what Mukaro said 

about wild stories being flighted in the international media, 

and in this respect summarised the “tone” prevailing at that 

time as being that –  

 (1)  there was a verdict 

 (2)  there was a judgment 

 (3)  the assessors had rebelled; and 

(4)  the Government was in panic and did not know what   

     to do. 

 

Kahiya made reference to the diary meeting mentioned by 

Mukaro and said the latter’s specific mandate was to find out 

– 

 (1)  whether there was a judgment already prepared. 

 (2) what the role of the assessors was in the trial  

          process; and 

(3) why the original date of judgment had been                                        

moved back. 

  

Even though Mukaro had been given the mandate to 

investigate the story, he himself had called a number of 

people, and met with a retired judge, to discuss the matter. 

The retired Judge had told him that the plaintiff was 

unlikely to have attempted to hand down the judgment without 

consulting the assessors.  The retired judge had gone on to 

explain the role of the assessors which was essentially, to 

help the judge on factual matters, although they would be “in 

the know” as to the verdict by the time it is given.  The 

retired Judge had advised him to contact the two assessors 

over the issue of the transcripts.  By Wednesday Mukaro had 

talked to Mr Dangarembizi and they then met to compare notes. 

He had then telephoned Mr Chagonda to ask about the 

postponement and was told the same story about the assessors 

and the transcripts. Since it was his wish to contact the 

plaintiff before publication of the article, Kahiya had 

attempted to do so but was told that the plaintiff was not in 

the office.  He had sat down with the reporter (Mukaro) and 



17 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

  

then finally had the story ready.  However, it was no longer 

a page one story. He also explained the procedure followed in 

the publication of an article, saying the article goes to the 

news editor, who reads and asks any questions before sending 

it to the editor. Since he himself was acquainted with the 

matter, he had not sent it to the news editor.   

 Even on the day of publication of the article, stories 

on the matter continued to appear on the internet. The 

witness denied that when he saw the article, he understood it 

to mean that a judgment had already been written, or that the 

assessors had stopped the plaintiff from handing it down.  He 

explained that he had, after being advised of it over the 

phone, gone to the registrar’s office to collect the letter 

from him which sought to put the record straight. He had also 

telephoned the registrar to seek clarification on a number of 

issues mentioned in the letter. The letter was then published 

in its original form on the page in the newspaper that is 

reserved for contributions from people who would have been 

aggrieved by any of their articles. He denied that he 

intended the article in question to be misleading or 

mischievous, since they had made the effort to verify its 

veracity before publication.  He also denied that the story 

implied that a judgment had been written. He emphasised that 

he believed the article in question correctly reported on the 

matter, and that there was no intention on the part of the 

newspaper to defame the plaintiff. 

  Kahiya explained that the editor’s page was 

reserved for the editor, and it was on this page that he 

wrote articles expressing his own views and opinions. As 

indicated earlier, the page also had space for readers’ 

letters.  Kahiya said he stood by the short statement printed 

at the bottom of the editor’s memorandum of the following 

week, in which it was recorded that the newspaper had not 

suggested in the article concerned, that the plaintiff had 



18 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

 

 

 

already prepared a judgment. Under cross examination Kahiya 

was asked why, in the article complained of, reference had 

been made to a judgment, when their investigations had 

revealed that no judgment had in fact been written. His 

response was that ‘judgment’ was meant to refer to the 

process of preparing and handing down a judgment, not the 

actual judgment. He went on to say that the assessors’ 

concern was the need to consult the transcripts and cross 

check them against their notes.  His understanding, having 

heard from a number of sources, was that the assessors had 

raised their objections with the registrar, or perhaps the 

plaintiff. Kahiya said he was not acquainted with Mr 

Nyatanga, the Registrar, and did not see the need to contact 

him over the matter, since it was the judge and not Mr 

Nyatanga, who prepared the judgment.  Kahiya was taken to 

task over consulting other people outside of the plaintiff 

and the Registrar, and also over leaving it until 11.00 am on 

the day before publication, to look for the plaintiff.  His 

response was that it was their choice to interview those 

other people and that they could not have sought to contact 

the plaintiff earlier since they were still gathering 

information.  He added that when investigating an issue, it 

was their practice to consult people who have some link to 

the systems and processes involved, to explain these without 

necessarily referring to the specific case being 

investigated. They had considered it important to talk to a 

retired judge because he had in the past sat with assessors 

and was certain to have an intimate knowledge and 

understanding of the process involved. Kahiya failed to give 

a direct answer when he was asked about his understanding of 

the word ‘blocked’ and repeated that reference to “judgment” 

meant the process of coming up with a judgment, which process 

had been “deferred”.  Kahiya was asked why the “retraction” 

contained at the bottom of his editor’s memorandum of the 



19 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

  

following week’s publication had not been given prominence.  

He explained that a retraction is normally placed on the same 

page that the article complained of would have been 

published. However in this case, the article had been given 

due prominence since many readers read the editor’s 

memorandum.  He treated the “retraction” as an apology.   

Kahiya confirmed that on the date of publication, around 

14 000 copies of the newspaper had been sold, and it could be 

that at least that number of people read the article.  

Another 150 copies had gone to South Africa.  As for their 

website, Kahiya said they did not keep a daily record of the 

“hits” since they did not consume such data.  It was 

therefore not possible to say how many people had read the 

Zimbabwe Independent on line.  Asked whether they would write 

the same type of misleading article, Kahiya said it was not 

likely to ever happen again. 

 In re-examination, Kahiya said the article had indicated 

in its second paragraph that the plaintiff would not have 

handed down the judgment without consulting the assessors, 

because that is what they believed.   

Kahiya’s account of the events leading to and 

surrounding the publication of the article in question, was 

given with confidence. There, however, were parts of his 

evidence that in my view lacked credibility. One example is 

what he said was the intended meaning of the word ‘judgment’ 

in the article complained of. Kahiya was also somewhat 

evasive under cross-examination, when confronted with 

questions concerning his understanding of the word “blocked”.  

 Kahiya was the last witness to give evidence in these 

proceedings.   

 

2 THE ISSUES 

 

The issues to be determined in this matter were agreed 

at the pre-trial conference and I will consider these in the 



20 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

 

 

 

light of the evidence placed before the court, as outlined 

above, but not necessarily in the order given. 

 

The issues are as follows; 

 

(a) whether or not the Zimbabwe Independent is “widely” 

circulated as alleged or at all; 

(b) whether or not the words complained of are false, 

malicious or defamatory of the plaintiff as alleged 

or at all, 

(c)  whether or not the said words meant and were 

understood to mean, by the general readership 

locally and internationally that:- 

 

(i) the plaintiff had reached a decision on 

Tsvangirai’s treason trial/case without 

discussing the evidence with the      

assessors; 

(ii) the assessors stopped plaintiff to       

                  

  deliver a single man’s judgment; 

 

(iii) had the plaintiff not been so stopped he 

      would have acted wrongfully, unlawfully 

      and  

 illegally; and 

 

(iv) the plaintiff was a corrupt and unjust 

     person as alleged or at all; 

  

(d)  whether the words complained of, published together 

with other words, would have disabused any 

reasonable reader to the meaning attributed to 

those words as alleged               

  or at all; 

        

    (e)  whether the said words were published on a    

          privileged occasion as alleged or at all; 

 

   (f) whether the words complained of were substantially        

          true, in the public interest or fair comment as  

          alleged or at all; 

 

   (g) whether the plaintiff suffered damages in his good   

          name, fame and reputation and has sustained            

          damages;       

          and; 

 

  (h) whether the plaintiff is entitled to damages in the  

        sum claimed or any amount. 



21 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

  

 

 

3 MEANING OF THE WORDS COMPLAINED OF 

 

In his book, “The Law of Defamation in South Africa” 1st 

Ed at p 85 the learned author, Jonathan Burchell writes as 

follows about the significance of the meaning of the words 

complained of, in defamation cases: 

 

“As has been seen, the meaning to be attached to words is probably 

the most important single factor in a defamation case, since it is 

of cardinal significance at so many stages’ (Report of the committee 

on Defamation (Faulks committee) (Cmnd 5909 (1975) para 92”   

 

It is an established rule of the law that that the 

ordinary meaning of words is determined by looking at the 

context in which they were uttered.1 According to Burchell 

(supra, at pg 88), it is the judge who must decide both 

whether the words in their ordinary significance are capable 

of bearing a defamatory meaning and whether a reasonable 

reader would regard the words in a defamatory light. The 

reasonable reader is aptly described by the learned judge in 

the case of Demmers v Wyllie and Others, 1980 (1) SA 835 at 

840, in these terms; 

 
“(The reasonable person or reasonable man) is a person who gives a 

reasonable meaning to the words used within the context of the 

document as a whole and excludes a person who is prepared to give a 

meaning to those words which cannot reasonably be attributed to 

them.” 

 

Having established the correct approach in considering 

the ordinary meaning of the words complained of, it follows 

that such context must be defined.   

In the case at hand, the immediate context would be the 

newspaper article in which the words complained of appeared. 

In its turn, the article would have to be considered within 

the context represented by the newspaper as a whole, that is, 

the Zimbabwe Independent.  

                     
1 John v Rand Daily Mails 1928 AD 190 at 240 cited on p 84 of 

   Burchell’s  ‘The Law of Defamation in South Africa’ 1st ed 



22 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

 

 

 

 

The article read as follows: 

 

“TSVANGIRAI TREASON JUDGMENT BLOCKED 

Assessors in Movement for Democratic Change leader Morgan Tsvangirai’s 

treason case have blocked Judge President Paddington Garwe from passing 

his judgment before they could review transcripts of the trial, the 

Zimbabwe Independent has gathered. 

 

Garwe was last week obliged to indefinitely postpone the judgment when the 

two assessors, Major Misheck Nyandoro and Joseph Dangarembizi, demanded 

recorded transcripts of the proceedings.  The judgment should have been 

handed down yesterday but had to be postponed after the assessors raised 

objections. 

 

Tsvangirai is accused of plotting to assassinate President Robert Mugabe 

ahead of the presidential poll in 2002.  The outcome of Tsvangirai’s 

treason trial is crucial in efforts to find an internal settlement in 

Zimbabwe.  Diplomatic sources this week said Nigeria and South Africa were 

watching the proceedings with keen interest. 

 

Legal experts said, procedurally, assessors should have been given tapes 

and transcripts to enable them to make informed assessments and a 

meaningful contribution towards the Judge’s verdict. 

 

The experts said the in the Tsvangirai case, the Judge would not have made 

a ruling without the views of the assessors. 

 

“A verdict is an issue of majority vote,” law lecturer and NCA head 

Lovemove Madhuku said.  “In the case of Tsvangirai, at least two out of 

the three should concur on whether he is guilty of not”. 

 

Sources in the justice system this week said the only records the 

assessors had were notes which they scribbled during the lengthy trial. 

 

The sources said by late yesterday the assessors had not been availed with 

the necessary documentation and audio tapes. 

 

“The assessors have not yet received the recorded transcripts they asked 

for,” a source said.  “What this entails is that there will be a lengthy 

delay in handing down judgment.” 

 

It is still not clear how a date for the judgment was set before the 

assessors were ready. 

 

Tsvangirai’s trial started in February last year and ended in February 

this year.  Charges against Tsvangirai arose from secretly recorded 

meetings between him and Ari Ben-Menashe, president of a Canadian-based 

public relations firm, Dickens & Madson, in which the idea of “eliminating 

Mugabe” was brought up. 

 
Defence lawyers have argued that the videotape on which the alleged plot 

to assassinate Mugabe was based was defective and could not be relied on.” 

 

On the evidence before the court, particularly that from 

the defendants and their witnesses, there was an even wider 

context within which I am satisfied the words complained of 

must be understood. This was the environment that led to the 



23 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

  

investigations into the matter being carried out by the 

Independent. The environment was described as being charged 

with speculation and rumour concerning the reasons for the 

postponement of the Tsvangirai judgment. The speculation and 

rumours were attributed to some print and electronic news 

items originatig outside Zimbabwe, but nevertheless 

accessible to some Zimbabwean readers. These news items, the 

court was informed, contained such sensational content as;  

 

“Lay assessors block Judge’s guilty verdict on 

Tsvangirai”, “Assessors vehemently disagreed with the Judge’s 

guilty verdict and refused to rubberstamp his decision”, 

“assessors were enraged” and “assessors revolt”.  

 

This, then, is the context within which I must now 

consider the meaning of the words complained of. In doing 

this, I shall derive some useful guidance from the following 

words by Holmes JA in Dorfmann v Africaanse Pers Publikasies 

(Edms) Bpk en andere 1966 (1) PH (A) at 45;  

 
“A court deciding whether a newspaper report is defamatory must ask 

itself what impression the ordinary reader would be likely to gain 

from it. In such enquiry the court must eschew any intellectual 

analysis of the contents of the report and of its implications and 

must also be careful not to attribute to ordinary reader a tendency 

towards such an analysis or an ability to recall more than an 

outline or overall impression of what he or she has just read……….”   

 

   Much though it is important to consider the ordinary 

meaning of all the words complained of, it is evident from 

the evidence placed before the court that the two words 

within the offending statement that were the subject of 

dispute vis-a-vis their ordinary meaning, were, ‘blocked’ and 

‘judgment.’ The plaintiff submitted that the ordinary meaning 

of the word ‘blocked’ was ‘stopped’. Further, therefore, that 

the word, used in the context that it was, was understood by 

the ordinary reader to mean that the assessors had stopped 

him from passing his (prepared) judgment on the Tsvangirai 

case without the assessors’ input.  



24 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

 

 

 

The defendants deny that the word “blocked” was used in 

the sense alleged by the plaintiff. In the defendant’s heads 

of argument, recourse is had to the Oxford English Dictionary 

definition of the word blocked, which is given as – 

 
“To obstruct or close with obstacles, to obstruct the way of course; 

to postpone or prevent”. 

 

It is accordingly argued for the defendants that if 

looked at as a whole, the article in question did not suggest 

that the assessors had prevented or obstructed the judgment 

altogether, in the sense that no judgment would ever be 

given, but merely that the passing of any judgment was to be 

‘delayed’ or postponed to a day later than that originally 

set.   

I am not persuaded by the defendants’ argument.  

 

The ordinary reader, in my view, would have understood 

the word “blocked” to mean “stop” or as defined in the 

English Oxford dictionary, “put obstacles in the way of, 

prevent”. To expect the reader, even after reading the entire 

article, to understand the word “blocked” to mean “delayed” 

would, in my view, be to expect too much from him.  

Furthermore, the word ‘delayed’ is not mentioned anywhere in 

the article. Instead, what the ordinary reader would 

understand is that the judgment had been stopped, because the 

assessors had made certain demands.  This, as suggested in 

the second paragraph of the article, had “obliged” the 

plaintiff to postpone the judgment. 

In the passage cited below, Burchel, in his book, The 

Law of Defamation in South Africa at p 85 describes a 

reasonable reader and the manner in which he is likely to 

assimilate what he reads in a newspaper article;  

 

“… The reasonable reader does have shortcomings – he often skims 

through a publication, he may have a capacity for implication and be 

prone to draw derogatory inferences. He may also be guilty of a 

certain amount of loose thinking and will jump to conclusions 

more readily than a man trained in the caution of the law.” (Johnson 



25 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

  

v Rand Daily Mails (supra) Similarly the reasonable reader does not 

engage in elaborate and overly subtle analysis.  Most importantly 

the ordinary or natural meaning of words includes what the ordinary 

or reasonable person will infer from them” (my emphasis) 

    

I am satisfied that a reasonable reader, such as the one 

described above, having read the article in question, would 

not have given to the word “blocked” used twice in the top 

part of the article, a meaning which would not reasonably be 

attributed to it. Such reader, I am satisfied, would not have 

engaged in an exercise to subtly, elaborately or 

intellectually analyse the word inorder to come up with a 

meaning different from the one ordinarily assigned to it. It 

is important in this respect to remember that the ordinary 

meaning of a word is not always its dictionary meaning. 

In relation to the word ‘judgment’ the defendants submit 

that, in the context in which it was used, ‘judgment’ was 

meant to convey the meaning that the process of passing 

judgment had been delayed. I am again not persuaded by this 

argument. The ordinary reader who reads about anything to do 

with the courts or a judge, would, in my view, understand the 

word to mean the verdict or the judge’s decision on the 

matter. An ordinary reader is not likely to appreciate the 

fact that there is a process attached to the passing of a 

judgment, much less the nature of such process. To then 

expect such reader to understand the words “pass his 

judgment” to mean a process whose existence and nature the 

reader is not aware of would, in my view, be to do precisely 

what the leaned judge quoted above said should not be done, 

that is, attribute to the ordinary reader ‘a tendency towards 

such (intellectual) analysis’. This is particularly so, given 

what has already been referred to, that is, the lack of an 

ordinary reader’s capacity to read more into the words that 

he or she reads, than what has been printed. In any case, the 

word ‘his’ placed immediately before ‘judgment’ in the 

statement complained of would tend to negate the suggestion 



26 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

 

 

 

that the word ‘judgment’ was meant, or understood, to refer 

to the ‘process of passing judgment’.     

As already indicated, the meaning of the words 

complained of must be understood within the context of the 

article as a whole. The defendants contend that if the words 

complained of were to be read within such context, it would 

be evident that the defendant was not suggesting that the 

plaintiff had reached a decision or prepared a judgment 

without consulting or conferring with the assessors. To 

bolster this argument, reference is made to paragraphs 6 and 

8 of the articles in which “sources” are quoted as saying in 

effect, that the plaintiff would not have made a ruling 

without the assessors’ views, and that, since the assessors 

were yet to see the transcripts in question there would be a 

lengthy delay in handing down judgment. 

  The plaintiff denies this was the effect of the legal 

experts’ comments and argues that the experts quoted were 

simply commenting on the law and the suggestion put to them 

that the plaintiff had to be stopped by the assessors from 

passing his judgment. He argues therefore that what the legal 

experts said would have had no effect on the reader’s 

understanding of the meaning of the words complained of. 

 I find the Plaintiff’s argument to be persuasive. 

 

On the authority cited above, the court, in deciding what 

impression an ordinary reader would gain from the words 

complained of, must be careful not to attribute to the 

reader,  

 

‘an ability to recall more than an outline or overall impression of what 

he or she has just read ………………’  

 

Applied to the circumstances of this case, I am of the 

view that an ordinary reader would not have had his 

understanding of the words complained of, as already 

determined, altered by  what the legal experts were quoted as 

having said. The legal experts were commenting on issues to 



27 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

  

do with the law. Before a reader’s understanding of the 

offending words could shift to what the defendants aver was 

their real meaning, such reader would, in my view, have to 

resort to some ‘intellectual analysis’ of the article in 

question. As already indicated, an ordinary reader normally 

does not possess a tendency towards such type of analysis, 

especially when it concerns an area of specialisation that he 

or she may not be schooled in.  

Going back to the words complained of in the light of 

what I have determined the ordinary reader would have 

understood the words ‘blocked’ and ‘judgment’ to mean, I am 

satisfied such reader would have understood that the 

assessors had stopped the plaintiff from passing his (single 

man’s) prepared judgment in the Tsvangirai case. Further to 

that, the reader would have understood that the Plaintiff 

wished to do this improperly if not corruptly, without 

consulting the assessors. The ordinary reader would also have 

understood that as a result of the assessors’ demand for 

recorded transcripts of the trial proceedings, and their 

‘raising of objections,’ the plaintiff was obliged to 

indefinitely postpone the judgment. As for what the legal 

experts are quoted as having said, my view is that an 

ordinary reader would have gained the impression that the 

Plaintiff had attempted to do that which the experts said 

would have been improper or corrupt.  

I have no doubt in my mind that the foregoing is what a 

reasonable reader, having read the offending words within the 

context already outlined, would have understood to be the 

meaning of those words complained of.  

My finding, therefore, is that the words complained of, 

understood by the ordinary reader to mean what I have 

determined, were capable of bearing the defamatory meaning 

alleged by the Plaintiff. I also find that a reasonable 

reader would regard the words in such a light. 



28 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

 

 

 

Having so determined, it now behoves me to consider the 

defences that the defendants have put forward. 

 

4 DEFENCES 

 

Birchell (supra at page 85) makes the point that the 

meaning attached to the words complained of is; 

 

“……………relevant to defences such as fair comment, where a distinction 

must be drawn between fact and comment, truth for the public benefit 

(justification in the narrow sense) and privileged occasion.  It is also 

important in regard to the assessment of damages” 

 

The defences put up by the defendants must therefore be 

considered in the context of what I have determined was the 

ordinary meaning of the words complained of. 

 

4.1 PRIVILEGED OCCASION 

 

The defence of qualified privilege, which is what, in 

effect the defendants are claiming, rebuts the inference of 

unlawfulness that arises on the publication of defamatory 

mater referring to the plaintiff.2  The defendant must adduce 

evidence of a privileged occasion.  The plaintiff can, 

however, show that the defendant has forfeited his right to 

the protection offered by the defence by proving that he, the 

defendant, was actuated by an improper motive.  According to 

Birchell, the right to publish defamatory matter on a 

privileged occasion is “abused” or exceeded by improper 

motive. 

Of the three major categories of occasions that enjoy 

qualified privilege, the defendants rely on the one relating 

to the discharge of a duty to a person who has a 

corresponding right to receive the information. Specifically, 

the defendants as publishers of a national newspaper, regard 

it as their duty to publish information that is in the 

interest of the public to read. The plaintiff quite rightly 

does not dispute the defendant’s duty to publish such 

                     
2 Burchell, Supra at p 244 



29 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

  

material for the consumption of the public. He, however 

disputes that the defendants genuinely believed in the truth 

of the words, or that they had published them without any 

defamatory intention.  In other words, the plaintiff is 

alleging an improper motive on the part of the defendants.  

To determine whether or not the defendants did have an 

improper motive in publishing the article in question, it is 

necessary again, to consider the circumstances leading up to 

the publication of the words in question. 

    That the Tsvangirai trial and its outcome were a matter 

of public interest is not in doubt. The defendants sought to 

establish the truth behind the postponement of an eagerly 

awaited judgment, amid highly speculative, and on their 

evidence, highly defamatory allegations concerning the reason 

for the postponement of the judgment. All the stories turned 

out, upon the defendants’ investigations, not to be true.  

Specifically, no guilty verdict and consequently, no 

judgment, had been passed. No objections had been raised by 

the two assessors, nor had they stopped the plaintiff from 

passing any judgment, for the simple reason that no such 

judgment existed.  Not only did the defendants establish this 

truth from other sources not mentioned in the article, they 

actually quoted a number of legal experts who indicated, in 

fact, that what the plaintiff was alleged to have done, i.e. 

reach a verdict without the input of the assessors, would 

have both been unprocedural and against specific provisions 

of the High Court Act.  Yet in the first part of the article 

which is in the form of a summary of what they had “gathered” 

from their investigation, the defendants published words that 

were, distinctly, at variance with the content of what they 

had gathered. An active role in ‘blocking’ the passing of 

what was referred to as “his (i.e. plaintiff’s”) judgment 

before they could read the transcripts, is attributed to the 

assessors.  The plaintiff is said, in the words immediately 



30 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

 

 

 

following the offending statement, to have then been 

“obliged” to postpone the judgment. 

 The variance between what the defendants established to 

be the true facts concerning the postponement of the 

judgment, and what they went on to report, is in my view 

difficult to explain except in terms of their being driven by 

an improper motive. 

 I am satisfied, in the result, that the plaintiff has 

proved that the defendants have forfeited their right to the 

protection of the defence of qualified privilege.  

 

4.2 TRUTH FOR THE PUBLIC BENEFIT (JUSTIFICATION) 

 

The defendants have, in the alternative, pleaded truth 

for the public benefit. It is contended that they genuinely 

believed in the truth of the said words; published them 

without any defamatory intention, and received them from an 

impeccable source on whose words they were entitled to rely.  

According to Burchell’s “The Law of Defamation in South 

Africa”, at p 211, the statement alleged to be true need not 

be true in every minute detail, although as a general rule, 

only the material allegations or “sting” of the charge, must 

be true.  Applying this to the circumstances of this case, it 

is evident that the material allegations stemming from what I 

have determined was the ordinary meaning of the words 

complained of, were that the two assessors in the Tsvangirai 

trial “blocked” or stopped the plaintiff from passing his 

(single man’s) judgment without consulting the assessors.  

Further, that the plaintiff was then obliged to postpone 

indefinitely, the handing down of such judgment. 

The totality of the evidence before the court 

establishes that there was in fact, no dispute as to what the 

true state of affairs was concerning the judgment in 

question.  The plaintiff avers that he had not prepared any 

judgment at the time the article in question was written.  



31 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

  

The defendants, through Kahiya and Mutero concede that their 

investigation had also established the same fact.  The 

plaintiff argues that if there was no judgment prepared, 

there could therefore, not have been anything for the 

assessors to stop or block.  The defendants again concur with 

this assertion. 

Applying Burchell’s explanation of the defence of truth 

for the public benefit, to the circumstances of this case, it 

seems to me that the material allegation in the article 

complained of, was untrue. Given the wider context referred 

to, where in certain circles rumours and speculation were 

rampant concerning the postponement in question, the 

plaintiff, I find, is correct in his assertion that the 

defendants, having established that the assessors had neither 

blocked the plaintiff from passing a judgment that did not 

exist, nor made objections or demands, nevertheless went on 

to write “that which was in the rumour mill”. The respondents 

in other words had an opportunity to correct such rumours, 

but chose not to do so. Instead they wrote what they knew to 

be untrue.  

 The argument is also made for the defendants that, in 

so far as the use of the word “blocked” in the article was to 

a degree sensational, or an exaggeration, such exaggeration 

should not be held against the defendants.  The defendants 

cite the following passage in Burchells’s The law of 

Defamation in South Africa at page 211. 

 
“The fact that there is some exaggeration in the language used will 

not deprive the defendant of his defence of truth for the public 

benefit unless the exaggeration is such as is calculated to convey a 

wrong impression to the detriment of the plaintiff’s reputation.” 

(my emphasis) 

  

I find that the language used in the statement 

complained of went beyond mere exaggeration. This is because 

the defendants, having established the truth (and in the 

process disproved the many stories doing the rounds), 



32 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

 

 

 

concerning the circumstances surrounding the postponement of 

the judgment in question, went on to publish in a prominent 

part of the article, statements that directly contradicted 

such truth.  The inference of an improper motive, to wit, 

that of conveying a wrong impression to the detriment of the 

plaintiff’s reputation, is in my view difficult to escape.  

This inference is bolstered by the fact that the defendants 

used exactly the same word “blocked’ that was used in one 

article they had specifically pointed out as having been 

defamatory of the plaintiff.  The defendants sought to 

distance themselves from it.  The article, which appeared in 

a British newspaper, the Daily Telegraph, was entitled:  

 

“... Lay Assessors Block Judge’s guilty verdict on Tsvangirai”. 

  

Thus, while on the one hand distancing themselves from 

the Telegraph article, the defendants have on the other 

inexplicably borrowed a strong word from the same article, 

and used it in their article. I therefore find there is merit 

in the Plaintiff’s assertion that the defendants 

deliberately, and to his detriment, set out to perpetuate an 

impression they knew was a misrepresentation of the true 

state of affairs.    

The defence of truth for the public benefit is 

therefore, not one that is available to the defendants. 

 

4.3 FAIR COMMENT 

 

The defendants also rely on the defence of fair comment 

and submit that, in so far as the words complained of were 

comment, they were fair.  According to Burchell, (supra) the 

requirements for this defence are that the allegation in 

question must be a comment (opinion), that it must be fair, 

that the factual allegations on which the comment is made 

must be true and that the comment must be on a matter of 

public interest.  I am satisfied the last two requirements 

have been met in casu.  This leaves the first two.   



33 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

  

In order to establish whether the words complained of 

constituted fair comment, it is necessary to consider 

firstly, whether the words were in fact comment (opinion) and 

if so, whether such comment was fair given the facts upon 

which it was founded.  The following statement by Field J in 

O’Brien v Marquis of Salisbury3 is instructive in this 

respect: 

 
“comment may sometimes consist in the statement of a fact, and may 

be held to be comment if the fact so stated appears to be a 

deduction or conclusion come to by the speaker from other facts 

stated or referred to by him, or in the common knowledge of the 

person speaking and those to whom the words are addressed, and from 

which his conclusion may be reasonably inferred”.  

 

 In casu, the writer and editor of the article in 

question not only stated that they had consulted a number of 

legal experts on the role of assessors in criminal trials, 

the writer also quoted what were presented as the exact words 

used by such experts. In addition to this, Kahiya and Mukaro 

told the court that the process involved in criminal trials 

in the High Court, where assessors sit with a Judge, and the 

role of the latter in such process, had been fully explained 

to them by the legal experts that they had consulted.  

The words complained of are presented in such a manner 

that they constitute the writer’s own summation or conclusion 

of what the legal experts had informed him, or in other 

words, what the defendants’ own investigations had 

established.  To that extent, and on the basis of the dictum 

cited, the words complained of constituted comment.  

    What has to be determined next is whether such comment 

was fair given the facts on which they were based.  

It is not in dispute that the need arose and was 

acknowledged, for the assessors to first read the transcript 

of the trial before they could contribute meaningfully to the 

process that would have culminated in the preparation and 

passing of the judgment in question.  This necessitated the 

                     
3 (1889) 6 TLR 133, cited in Birchell’s, supra at p 223 



34 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

 

 

 

postponement of the handing down of the judgment from the 

date originally scheduled for it.  The plaintiff maintains it 

was at his instigation that the transcripts were prepared.  I 

find nothing in the evidence led before the court, to 

seriously challenge this assertion.  Indeed Dangarembizi, the 

assessor, aside his shortcomings as a witness, denied ever 

requesting the transcripts.  The words complained of, which, 

as I have found, constituted the writer’s own comment based 

on these facts, gave the impression that the plaintiff was 

all set to deliver his judgment had he not been “blocked” by 

the assessors, who had demanded copies of the transcript.  

This can, in my view, hardly be said to be a correct 

interpretation of the facts.  Even allowing for the 

exaggeration that normally characterises the reporting of 

facts or events in newspaper articles, the words in my 

opinion, exceeded the limits of exaggeration, and can hardly 

be said to be fair comment. 

 I am also not satisfied the offending words could have 

been reasonably inferred from the facts as stated above.  

Such words would be difficult to defend against an allegation 

of malice.  See in this respect the definition of “fair” in 

relation to comments, that is contained in Mcguire v Western 

Morning News Co Ltd 4 as  

 
“any genuine (honest) expression of opinion is fair if it is 

relevant, and if it is not such as to disclose in itself actual 

malice” 

 

 The defendant’s use of words such as “blocked” and 

“demanded” when they knew very well that this was not what 

had happened, to my mind smacks of dishonesty and malice.  

Indeed no explanation was tendered as to why, if all they 

meant to say was that the judgment had been postponed, such 

word had not been used instead of the misleading word 

“blocked”.  It is telling, that in the ‘retraction’ tagged on 

                     
4 (1903) 2 KB 100 at 110 & 112 



35 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

  

to the editor’s memo, care was taken to use the word 

“delayed”.  

I find in the face of all this that the defendants have 

failed to prove the defence of fair comment. 

 

 

4.4 Lack of Animus Injuriandi 

 

The other defence put up by the defendants is lack of 

animus injuriandi.  It is contented for the second and third 

defendants that they had, in their evidence, proved their 

lack of animus injuriandi since they had published the 

article – 

 

(a)  in the public interest 

(b) believing the same to the true 

(c) with no intention of defaming the plaintiff 

(d) without being negligent and, 

(e) relying upon a source that it was reasonable for 

them to rely on. 

 

I have already made my determination in respect of 

points (a) and (b), above. As for point (e), while it was 

reasonable for the defendants to rely on Dangarembizi as a 

source of information, I find that their presentation of the 

information gathered, in the offending artice, suggests an 

intention to defame the Plaintiff. Despite his shortcomings 

as a witness, I doubt that Dangarembizi ascribed to himself 

and his co-assessor, an aggressive role in ‘demanding’ the 

transcripts in question and ‘blocking’, the Plaintiff from 

passing ‘his’ judgment.  

The plaintiff disputes that the defendants lacked animus 

injuriandi and charges that there was no connection between 

the words complained of and what the defendants had 

established as a matter of fact. In these circumstances, it 

is the plaintiff’s argument, they intentionally wrote an 

article defamatory of him.  

  I do not find the plaintiff’s contention to be without 

merit.   



36 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

 

 

 

 

According to Burchell animus injuriandi is defined as 

subjective intention (on the part of an individual as opposed 

to the mass media) to defame or injure the reputation of the 

plaintiff.  He goes on to say that this intention covers 

dolus directus, dolus indirectus and dolus eventualis. These 

are terms that are self explanatory.  

There is much in the evidence before the court to 

suggest the defendants, in writing and publishing the words 

complained of, were motivated by dolus directus as well as 

the other forms of dolus. 

As already indicated, the defendants, having established 

the true state of affairs concerning the postponement of the 

Tsvangirai judgment, nevertheless went on to write what was 

not true, that is, that the judgment had been ‘blocked’ by 

the assessors. I am not persuaded by their submission that 

they in fact meant to convey the meaning that the judgment 

had been delayed. This impression is bolstered by the 

hesitation exhibited by both Mukaro and Kahiya in answering 

questions put to them under cross-examination, over their 

understanding of the word ‘blocked’. Mukaro went so far as to 

submit he had actually meant to say ‘delayed’, rather that 

‘blocked.’ In any case, given the way that the word “blocked” 

is used in the first paragraph of the article, substituting 

it with the word “delayed” would have resulted in an 

inelegantly, if not ungrammatically constructed sentence. One 

normally does not “delay” someone “from” doing something. In 

my view, dolus directus is, in the light of this, 

established.  

  Even if the two defendants, that is Kahiya and Mukaro, 

had not had the aim and object of defaming the plaintiff, 

they must, nevertheless, have foreseen the possibility of 

defaming him as substantially certain, when they published 

the words complained of. As discussed above, the two 

defendants reduced what were essentially rumours doing the 



37 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

  

rounds concerning the postponement of the judgment, to 

writing, and published them in a local newspaper.  They can 

not, in my view, be said not to have foreseen the eventual 

harm to the plaintiff, of the statement complained of.  In 

these circumstances the defendants’ submission that they were 

not negligent is difficult to sustain. 

When all is told, I find that the two defendants, Kahiya 

and Mukaro have failed to prove the defence of lack animus 

injuriandi. 

Taking into account all the evidence led for the 

plaintiff and that led for the defendants, I find in the 

final analysis, that the defendants have failed to establish 

any of the defences that might have exonerated them vis-à-vis 

the plaintiff’s claim for defamation.  

What has to be determined next is the question of 

damages.   

 

5.NATURE AND ASSESSMENT OF DAMAGES 

 

The parties in their closing submissions have addressed 

the question of the nature of damages that the court should 

award to the plaintiff.  The plaintiff argues that courts 

have accepted damages for defamation that were intended to 

vindicate the plaintiff’s character and act as a solatium.  

Also, that in other cases, ‘‘punitive’’ and exemplary damages 

have also been granted.  He, however, urges the court to 

award damages that take into account the aggravating factors 

of the defamation, as outlined by him in his evidence, which 

I have dealt with above.  By this, I understand the plaintiff 

to wish for damages that would both ‘‘punish’’ the defendants, 

and vindicate his character. The defendants, on the other 

hand, submit that the concept of punitive or exemplary 

damages is not part of our law. The parties therefore have 

opposing views on this issue.  Neither has referred me to any 



38 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

 

 

 

authorities to support their respective positions.  The 

learned authors, PJ Visser and JM Potgieter in their book 

‘‘Law of Damages’’ (supra) at page 41 state that there is no 

agreement on the question of whether the amount of 

satisfaction should also serve the purpose of punishing the 

defendant for his conduct, which purpose has to be reflected 

in a larger amount of satisfaction. The authors go on to say 

that, despite the controversy surrounding this matter, case 

law accepts that the object of punishment must be taken into 

account by the court in determining the quantum of 

satisfaction for defamation
5  Thus ‘‘punitive’’ or exemplary’’ 

damages have been awarded where, for example, the defendant 

acted with a malicious motive, was aware of the untruth of 

his remarks and where the defamation was of an exceptionally 

serious nature.
6
  

Burchell, (supra, at page293) however, suggests an 

approach that I find has some appeal; 

 

‘‘But even the critics of ‘‘punitive’’ damages would, I think, 

accept that factors aggravating the defendant’s conduct may serve 

to increase the amount awarded to the plaintiff as compensation, 

either to vindicate his reputation or to act as a solatium.’’ 

 

This approach can in my view be properly adopted in 

casu, where as I have found, and as indicated below, certain 

factors aggravated the defendant’s conduct.   

Assessing the appropriate damages in a defamation case 

is always a difficult task. As the learned Judge correctly 

observed in Counsel & Co Ltd v Broome [1972] AC 1027 at 

1027G, the whole process of assessing damages where they are 

‘‘at large’’ is essentially a matter of impression and not 

                     
5 Galb v Hawkis 1960 (3) SA 687 (A) at 693; SA Associated   Newspapers Ltd 

v Samuels 1980 
6 SA Associated Newspapers Ltd v Yutar 1969 (2) SA 442A (1) SA 24A   at 

27-8 



39 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

  

addition
7
. In casu, before computing the damages that I 

consider to be appropriate in the circumstances of this case, 

it is pertinent to consider the parties’ submissions’ 

regarding the factors that may aggravate or mitigate such 

damages. 

The plaintiff urges this court to consider his legal 

standing within the judiciary and the legal profession as a 

whole; the fact that he is an international consultant on 

criminal justice; that 13 681 copies of the Independent 

Newspaper were sold within Zimbabwe while 150 were sold in 

South Africa; and that there had been ‘‘hits’’ on the 

newspapers website.  He also makes mention of the fact that 

there had been no apology or retraction from the defendants.  

The plaintiff also takes issue with what he regarded as the 

serious nature of the imputation in issue, saying it had 

grave implications for him, given his standing within the 

judiciary and the system that he represented.   

As is evident from the foregoing, the defendants dispute 

most of the defendant’s assertions. 

 

5.1 Plaintiff’s Reputation 

  

The defendants do not dispute that the plaintiff is a 

senior judge in the country’s judicial system, nor that he 

has occupied and continues to occupy, influential positions 

nationally and internationally.  They also do not dispute 

that the plaintiff has an international reputation.  The 

defendants argue, however, that contrary to the plaintiff’s 

assertions, he was a controversial figure and one who enjoyed 

some ‘‘notoriety’’.  In support of this latter assertion, the 

defendants urged the court to have regard to a number of 

media articles, almost all from the international electronic 

                     
7 Cited with approval in Zvobgo’s case (Supra) 



40 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

 

 

 

media, that had been tendered as exhibits and which had made 

more serious allegations against the plaintiff, for instance, 

that he had already reached a guilty verdict and was ready to 

hand it down but for the forceful intervention of the 

assessors.  The articles on that subject were all published 

around the same time as the article complained of, with most 

having been published a few days prior to the article in 

question.  In one or two of the articles, mention is made of 

publications going back several years, in which serious 

allegations against the plaintiff had been made concerning 

other matters. 

  Burchell, in his book The Law of Defamation in South 

Africa, (supra) correctly notes that in our law, evidence 

that other people had made similar defamatory statements 

about the plaintiff is not admissible to show that the 

plaintiff already had a tarnished reputation.  The reasons 

for that were succinctly set out in the English case 

Associated Newspapers Ltd v Dingle
8
 where LORD DENNING 

wrote:- 

 

‘‘Our English law does not love tale-bearers.  If the report or 

rumour was true¸ let him justify it.  If it was not true, he ought 

not to have repeated it or aided in its circulation.   He must 

answer for it just as if he started it himself. Newspapers in 

particular must not speak ill about people for the spice it gives 

readers.  It does a newspaper no good to say other newspapers did 

the same.  They must answer for the effect of their own circulation 

without reference to the damage done by others.  They may not even 

refer to other newspapers in mitigation of damages…’’ (my 

emphasis) 

 

While it is part of our law that evidence of the general 

bad reputation of a plaintiff may be pleaded in mitigation of 

damages, in cases of this nature,
9
 I am not satisfied the 

exhibits relied upon by the defendants in their endeavour to 

show that the plaintiff had a bad reputation constitute 

                     
8 1964 AC 371 (HL) 
9 Hoffman & Zeffert 73 



41 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

  

‘‘evidence’ for this purpose.  They are at best allegations, 

which the plaintiff says were not proven, made against him in 

some sections of the foreign media. The plaintiff asserts, 

seemingly with some justification, that the articles 

exhibited hostility towards him because of who and what he 

was.   

I will disregard the other ‘‘evidence’’ of the 

plaintiff’s bad reputation that the defendants sought to put 

before the court, for the reason that such evidence was 

mentioned for the first time in the defendants’ closing 

submissions. This meant that the allegations in question were 

never put to the plaintiff so as to give him a chance to 

answer to them.  

 It cannot be disputed that the plaintiff as Judge and 

Judge President of the High Court, presided over many 

criminal trials where he must have sat with assessors.  He 

therefore fully appreciated the role that the assessors play 

in such trials.  The defendants have sought to convince the 

court, that the plaintiff’s impressive professional record as 

well as his integrity as a judge, are so greatly undermined 

by the bad reputation they claim he has, that any damages 

they may be liable for, should be mitigated.  

 I am not persuaded by the defendants’ arguments and 

find that they have failed in their effort to mitigate any 

damages on the basis of the plaintiff’s alleged bad 

reputation. 

 

5.2 Extent of Publication 

  

While the circulation figures cited in the papers before 

the court are not disputed, the defendants argue that such 

circulation was ‘‘minimal’ in relation to the population of 

Zimbabwe, and other publications. 



42 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

 

 

 

 The extent of the circulation of the article complained 

of has a direct bearing on the quantum of damages, since the 

wider the publication, the heavier the damages will be, and 

vice versa.  It needs no emphasis that the greater the number 

of people who access the publication, the greater the loss of 

a plaintiff’s reputation. The Zimbabwe Independent is a 

weekly publication and the extent of its circulation can 

hardly be compared to that of, say, a daily newspaper. Since 

I do not consider it particularly useful to consider the 

extent of the publication (in this case 13 681 copies) in 

relation to Zimbabwe’s total population in the absence of 

statistics concerning levels of literacy, estimated 

readership by age, geographical location, economic and 

professional status of the readership and others, a 

determination on the extent or otherwise of circulation cited 

can only be based on a value judgment.  I will accept that 13 

681 copies, while not a great number vis-à-vis the Zimbabwean 

population, nevertheless is not a negligible figure when 

considered against the background that the newspaper was 

distributed nationwide. It seems to me unlikely that the 

defendants would deliberately aim to produce a ‘‘minimal’’ 

number of copies of what is clearly their flagship newspaper. 

The probabilities are that the publishers of the newspaper 

would wish to publish and sell a sufficient number to keep 

the weekly publication viable.  The possibility can also not 

be discounted, that readers will share interesting or 

sensational news with those who may not have bought the 

newspaper. Other newspapers also tend to pick up a story 

published in one publication, and repeat it in their own 

publications.  While the defendants averred no particular 

effort had been made to establish the number of ‘hits’ 

regarding the website, in this world of sophisticated 



43 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

  

communications technology, it would not be an exaggeration to 

surmise that a sizeable number of people, both within and 

without Zimbabwe, did access the article on the internet.  At 

least one article in a foreign newspaper picked up the story 

and repeated it, including the defendant’s other exhibits. 

The possibility can therefore not be discounted, that readers 

outside Zimbabwe who knew the Plaintiff, or of him, may have 

accessed the article in question.  

 As an aggravating factor, I find that the extent of the 

publication of the Zimbabwe Independent in question and 

therefore the article complained of, was fairly wide. 

 

5.3 Nature and Gravity of Defamation 

  

The seriousness of the defamation alleged has a direct 

bearing on the quantum of damages - thus the graver the 

defamation, the higher the award of damages, and vice versa.  

According to Burchell (supra) the gravity of the imputation 

often depends on the standing of the plaintiff.  As an 

example Burchell cites a
10
 case where the allegation that the 

Deputy Attorney General had deliberately misled the court was 

regarded as a particularly serious defamation calling for a 

high award of damages.  An analogy can in my view be drawn 

between that case and the one at hand.  The plaintiff had 

been a judge and Judge President of the High Court for over 

10 years at the time the article in question was published.  

His impressive record as a judicial officer before that has 

already been referred to.  It cannot be disputed that during 

his tenure as, firstly a judge and then later, Judge 

President of the High Court, he must have presided over 

countless criminal trials in which he had, perforce, to sit 

with assessors.  It cannot be doubted under these 

                     
10 SA Associted Newspapers Ltd v Yutar.  1980(1) SA 537-41 E-F 



44 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

 

 

 

circumstances that he must have fully appreciated what the 

role of assessors was in criminal trials and must also, be 

taken to have been fully acquainted with the law and rules 

regarding such role.   

To suggest, against this background, and given his 

position as the most senior High Court judge then, that he 

would have attempted to so depart from established procedure 

as to wish to improperly exclude the assessors in the process 

of formulating and handing down judgment in a case that they 

had heard together, in my view, was highly damaging to his 

professional integrity.  For that reason I consider the 

defamation in question, to be particularly grave. 

 

5.4 Retraction and Apology     

  

The defendants refused to retract the statement in 

question, or tender an apology.  They disputed the 

plaintiff’s assertion that the article was defamatory of him. 

In a letter written in response to the plaintiff’s request 

for a retraction, dated 5 August, 2004 (exh 7), the 

defendant’s legal practitioners stated that the article was 

not defamatory and that therefore, no apology was to be 

rendered.  However, in their next edition of the newspaper, 

the defendants published in its “Readers Forum” column, a 

statement that had been issued by the Registrar of the High 

Court, commenting upon and replying to the article complained 

of. The second defendant, in response to the Registrar’s 

statement, published at the end of his editors memo and on 

the same page as that on which the registrar’s statement 

appeared, the following statement: 

 

“Last week we informed readers that the judgment in Morgan 

Tsvangirai’s treason trial, initially due on July 29, had been 

postponed to give the assessors a chance to go through the trial 

transcript.  The court’s registrar took issue with our story and 

sent us a statement to publish which you may have already seen in 

the Herald.  It appears in full (opposite top) on this page.  I must 

place it on record that contrary to the registrar’s contention.  We 



45 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

  

did not suggest that the Judge President had already prepared a 

judgment.  Nor was it our intention to do so”. (My emphasis) 

 

It is noteworthy that the defendants avoided use of the 

word blocked and instead used “postponed,” a word they had 

not used in the original article.   

The plaintiff took issue with the fact that the Editor’s 

statement was not placed where readers would have seen and 

read it. I find the plaintiff’s position on this matter to be 

well founded.  Although, contrary to what the plaintiff 

stated, the editor’s statement was not in “small print” there 

is in my view no doubt that such a statement would have had 

more impact had it been printed immediately below the 

Registrar’s response to the words complained of.  The 

comments were, after all, made in response to the Registrar’s 

statement.  I do not find the defendant’s argument to be 

persuasive, that because the editor’s memo is more widely 

read than other articles in the newspaper, the statement in 

question, being tagged on to the end of the editor’s memo, 

would likewise have been widely read.  As contended for the 

plaintiff, the headline to the editor’s memo, which read 

“Windshield Smash” had no relationship at all to the article 

complained of. The title to an article normally is a 

persuasive factor in a reader’s choice to read the article 

beneath it. 

 Thus the reader who read the Registrar’s statement may 

not have been interested in the editor’s memo, and vice 

versa. It is the former who would have had an interest in the 

editor’s statement on the same issue, and would have read it 

had it been printed immediately below the Registrar’s 

statement.  The likelihood of a reader drawn to the editor’s 

memo by its title, not being able to make any proper sense of 

the unrelated statement tagged to the end of the article, 

cannot in my view be discounted. 

  When this is taken together with the fact that such 

statement was only issued in response to the Registrar’s 



46 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

 

 

 

statement and not in an endeavour to correct the erroneous 

impression created in the article complained of, the 

conclusion is inescapable that the defendants had no serious 

intention of correcting the erroneous impression created by 

the article complained of.  In short they remained 

remorseless. 

    Legal authorities on the matter state that a retraction 

and apology must not be reluctant,
11
 or grudging

12
. It must 

rather be prompt and receive the same prominence as the 

offending publication. To the extent that the defendants’ 

statement might be termed a retraction of sorts, it clearly 

was neither prompt (they refused to retract when asked to do 

so by the plaintiff before the matter was taken to court) nor 

was it as prominently displayed as was the article complained 

of.  The timing and brevity of the statement in my view 

suggests reluctance on the part of the defendants, to make 

it, and also that it was grudgingly not spontaneously made.  

The defendants maintained this recaciltrant attitude up to 

and during the trial, as indicated by the evidence that they 

gave.  The learned authors PJ Visser and JM Potgieter, in 

their book, ‘Law of Damages’, first edition, make the point 

that the refusal by the defendant to respond to requests by 

the plaintiff to apologise, or any other conduct from which 

it can be deduced that the defendant did not regret their 

actions, are aggravating factors in the assessment of 

damages. 

 While an appropriate retraction and apology are 

important factors in reducing the amount of damages, in casu, 

I find therefore that the absence of such retraction and 

apology has the opposite effect. Despite this conclusion, I 

will, however, consider in their favour the fact that the 

                     
11 Ward Jackson v Cape Times Ltd 1910 WLD 257 at 263 
12 Dymes v Natal Newspaper Ltd 1937 NPD 85 at 97 



47 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

  

defendants, even though they did so in response to a 

complaint from the Registrar, did print a statement in which 

they attempted to correct, at least in part, the impression 

created by the article complained of.   

 

5.5 Quantum of Damages 

 

As indicated, the quantum of the damages to be awarded 

to the Plaintiff will, among other factors, be considered 

against the background of what I have found to be aggravating 

and mitigating circumstances in this case.  

The defendants take issue with the plaintiff’s revised 

claim of $75 million in damages, which they refer to as 

exceedingly high.  They make reference to a ‘‘gold digging’ 

claim and its effect on an award, that they observe was 

recognized in our jurisdication by REYNOLDS J in Zvobgo v 

Kingstons Ltd
13
.  Citing the case of Mukarati v Zimbabwe 

Newspapers 1117/96, the defendants argue that while damages 

for defamation are primarily intended to vindicate the 

plaintiff’s character and to act as solatium, they are not 

meant to make the injured party a rich man.  They submit in 

this respect that the plaintiff, should he succeed in his 

claim, should be entitled to no more than $7 million. 

Asserting that the plaintiff’s claim ‘‘makes one gasp by its sheer 

excess and by the amount it varies with other judgments for this type of 

delict,’’ the defendants submit, therefore, that if the 

plaintiff is successful in anyway in this case, he should be 

deprived of his costs.  Conversely, that if he is 

unsuccessful, he should be made to pay costs on the higher 

scale.   

I have no hesitation in dismissing this argument.  A 

plaintiff should have the right to claim an amount that he 

                     
13 1986 (2) ZLR 310 



48 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

 

 

 

feels would vindicate him.  The court in my view, correctly 

observed in this respect, in Zvobgo v Kingstons Ltd
14
 as 

follows, 

 

‘‘Furthermore, it is my view that the mere fact that a party’s claim 

exceeds the sum that is eventually awarded to him will not normally 

entail a punitive order of costs against a successful plaintiff.  

If this were the general rule, the claims brought in such cases 

would invariably be too low. 

 

…furthermore I do not think that a claim that is ultimately held to 

be inflated necessarily reveals ‘‘an unseemly degree of cupidity’’. 

The difficulties experienced by courts in assessing damages in 

cases of this sort has already been mentioned.  Why should the 

plaintiff, or even his legal representative, be in any better 

position than the court in arriving at the ‘‘correct amount?’’ 

 

 That the plaintiff was a public figure cannot be denied.  

Public figures generally attract criticism.  However, as 

correctly pointed out by the learned Judge in Zvobgo v 

Kingstons Ltd
15
- 

 

‘‘It is an obvious fact that no public figure can expect to escape 

criticism, disapproval, complaint and even hostility at times in 

respect of some of his decisions and actions.  Provided that these 

protests are kept within the bounds of moderation, and do not 

impute improper, immoral or otherwise dishonourable conduct to the 

plaintiff, the author’s constitutional rights of free expression 

will be protected.’’ 

 

I have already found that the words complained of 

exceeded the ‘‘the bounds of moderation’’, since they imputed 

dishonourable conduct to the plaintiff. 

 

5.5.1 Inflation 

 

Apart from the aggravating and mitigating factors of 

this case, I have in assessing the quantum of damages that is 

to be awarded to the plaintiff, and which I consider would 

meet the justice of this case, also taken into account the 

issue of inflation. Inflation was used by the Plaintiff as 

                     
14 1986 (2) ZLR 310 at 323 (HC) 
15 1986 (2) ZLR 310 at 330 (HC) 



49 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

  

justification for revising upwards to $75 million his 

original claim of $250 000.00. While the defendants dispute 

the correctness of the plaintiff’s action in this respect, 

this court can and does take judicial notice of the 

hyperinflationary environment then and currently obtaining in 

Zimbabwe.  Inflation statistics are now and again published 

in the national media and are therefore public knowledge.  

There is at the moment little indication as to whether these 

inflation statistics will come down, or whether they will 

maintain their upward trend. The plaintiff submits inflation 

was at 1 200% per annum around August 2006. Around the time 

this judgment was written, inflation had been cited at 4 500% 

as of May 2007, 7 634% as of July 2007 and 6 592,8% as of 

August, 2007
16
.   

The plaintiff has cited a number of Zimbabwean and South 

African authorities 
17
 that have accepted that inflation in as 

far as it erodes the value of money, is a factor to be 

considered in assessing damages.  He submits that in pegging 

his claim at $75 million, he had taken into account the 

‘‘real possibility’’ that it will be a while before this 

matter in concluded.  He expected that even if this court 

found for him, the defendants would, in all probability, 

appeal, which would mean a further one or two years before 

finalisation of the matter. In addition to current 

inflationary trends, the plaintiff has, in coming up with the 

figure of $75 million, therefore factored in future rises in 

inflation statistics. The authorities that he cited, which 

took into account inflation in the assessment of damages, 

clearly were concerned with the erosion of the value of money 

due to inflation over a number of years preceding the time 

                     
16 Source, the Sunday Mail Newspaper of 23 September, 2007 at page B2 
17 Mtetwa v Tenda Transport & Two Ors HH 89-2000 

  Shamuyarira v Zimbabwe Newspapers 1994 (1) ZLR 445, and Buthelezi 

v Poorter & Ors (supra) 



50 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

 

 

 

the assessments concerned were made.  None of these 

authorities speculated, as the plaintiff is in fact doing, as 

to the impact of possible future inflation on the amount 

claimed between the date of judgment and the finalization of 

any appeal the defendants may file.  I know of no authority 

and the plaintiff has not pointed me to any, that justifies 

such speculation.  Indeed, while the court may take judicial 

notice of inflation figures that are currently common 

knowledge, it cannot base its assessment on speculation as to 

the rate at which inflation may continue to rise, nor can it 

do so on the basis of whether it will rise at all.  There is 

therefore no basis for taking future inflation into account. 

 The plaintiff has also cited awards given in past cases, 

but has observed, correctly, that such figures were now 

‘‘meaningless’’ owing to inflation.  I do not propose to 

undertake a mathematical computation of these amounts in 

order to get an idea of what their value would be in terms of 

today’s currency.  Indeed such a task is quite beyond me! I 

will instead be guided by and attempt, in my assessment of 

the damages due to the plaintiff to reflect ‘‘the state of 

economic development and general economic condition of the country’’ 18 

  

                                                    

Costs 

  

The plaintiff had, in his response to the defendant’s 

response to his closing submissions, sought to claim against 

the defendants, costs on the higher scale and de bonis 

propris.  This prayer was prompted by what the plaintiff 

listed as instances of ‘‘unethical conduct’’ displayed by the 

defence counsel in this case.  Defence counsel did not take 

kindly to these charges and the request for punitive costs, 

and some heated exchange was communicated between the 

                     
18 Per Barlett J in the Chinamasa case (Supra) 



51 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

  

parties.  The vehement response by defendants’ counsel 

however, was unnecessary as it came after counsel for the 

plaintiff, Mr Chihambakwe had, in a letter dated 12 February 

2007, withdrawn the claim for punitive costs and settled, 

instead, on the usual party and party scale.  As already 

mentioned, the defendants in praying for a dismissal of the 

plaintiff’s claim, prayed for costs of two counsel at an 

attorney and client scale.  They also assert that even if he 

succeeds in his claim the plaintiff should not be awarded any 

costs.  

Despite bitter exchanges between the parties in which 

accusations of unethical conduct were levelled against 

defendant’s counsel, irrelevant and unproved allegations of 

unprofessional conduct levelled against the plaintiff, among 

other assertions, I see nothing in what happened, to justify 

a departure from the ordinary rule that costs should follow 

the cause.  

 

6.Order 

 

As is evident from the foregoing the Plaintiff succeeds 

in his claim, and I make the following order:- 

 

 The defendants shall pay to the plaintiff, jointly and 

severally, the one paying, the other to be absolved,  

 

(i) damages for defamation, in the sum of  

$70 000 000,00 (seventy million dollars),together 

with interest at the prescribed rate from the date 

of judgment to the date of payment in full; and 

 

(ii) costs of suit.  

 

 

 

 

 

 

 



52 

HH 70-2007 

HC 11304/04 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chihambakwe, Mutizwa & Partners, plaintiff’s legal 

practitioners 

 

Atherstone & Cook, respondent’s legal practitioners 

                                                              

 


